fredag, juli 17, 2009

Okonstlat och äkta

Ibland träffar jag sådär genuint äkta och okonstlade personer, sådana människor som sätter riktiga avtryck, sådana människor som jag funderar över vad de sagt och hur de är, långt efter att mötet är över. För ett par veckor sedan var jag i Skåne på en veteranmotorbegivenhet, där jag mötte en kompis som, lixom jag, gillar gamla maskiner, vad det än må vara. Vi har träffats via ett forum som avhandlar just traktorer.

Det blev en dagsresa, och jag styrde kosan hemmåt vid 18-tiden. 65 mil lite drygt - väl värt resan! Efter att portarna till hembygdsparken i Degeberga by stängt och alla utställare och besökare svalkade sig med en pilsner på sina respektive altaner eller i husvagnstält, bjöd min kompis mig på middag hos sin mormor. Det blev en middag att minnas, med en 80+ bondmora från Skåne, hennes dotter på 60+, min traktorvän på 40-nånting och hans son på kring 5 år. 4 generationer skåningar och en Skövdebo. I köket på en äkta skånsk bondgård.

De talade till mig som om jag vore deras gamla vän från länge tillbaka. Det var äkta och okonstlat och orolighet man kan känna när man skall möta nya människor (jag hade inte träffat någon av damerna förr, ej heller den lille gossen. Min traktorvän 1 gång tidigare) i nya situationer, försvann i samma ögonblick jag slog mig ned i köket. Samtalen rörde sig emellan det ena och det andra, och jag fick redogöra för hur lantbruk "på schlätta" bedrevs nu för tiden och även tillfället att berätta historien om höger och vänster på äkta "vässchötska". Tiden gick fort!

Efter middagen tog mormor min hand och sa till mig att jag absolut var tvungen att komma och hälsa på henne igen nästa gång jag kom till skåne, för det skulle jag ju snart göra, eller hur? Det spelade inte någon roll om barnbarnet (min traktorkompis) var med eller ej, hon skulle ha besök, så det så. Det var så trevligt när det kom folk från andra delar av landet och hälsade på.

Resan hem gick snabbare än resan dit. Jag funderade på hur världen skulle se ut om det fanns fler sådana där damer (och herrar), med samma raka, okomplicerade inställning till andra och som mötte sina medmänniskor med samma genuina intresse och respekt. Ja, då skulle det vara bra mycket trevligare här i vår tillvaro.

3 kommentarer:

  1. "..och även tillfället att berätta historien om höger och vänster på äkta "vässchötska"

    Den har jag missat, jag skäms! Tell me!

    SvaraRadera
  2. Äh, den är inget märkvärdig. Du får masa dig till Skövde så ska jag återge den, om du kan dra dig från man, volvo och vovve... ;) Hur gåre med knät?

    SvaraRadera
  3. Knät som blev undersökt är värre än innan, det andra har nog sympationt. Innan operationen var båda hyfsade tack vare tre kortisonsprutor.

    SvaraRadera